Emelie Taimi: De levande – en recension

Emelie Taimi: De levande – en recension

Författaren beskriver en berättelse som utspelar sig i Sovjetunionen där den unga Kira står i centrum. De levande är en välskriven och noggrann berättat berättelse som ofta lägger stor vikt på många detaljer. Författaren beskriver gärna de samhället samt situationer som karaktärerna lever i utförligt vilket ibland tar upp stora delar av boken och inte tillför något. Utöver det fångar författaren läsaren på ett väldigt bra sätt genom huvudkaraktären, Kiras kärlek till två väldigt olika karaktärer, Leo och Andrej.

Men skildringarna av kommunismens ideologi i boken visar tydligt hur individens glöms bort i jämförelse till det stora kollektivet. Hur viktigt det är att staten finns till för individen och hur viktigt det är att individen är tacksam gentemot staten. Allt som genomförs i samhället görs för staten och kollektivet, för inget kan vara viktigare än de. Hur kommunister beskriver kapitalism som ren ondska men att svälta sitt eget folk på både ren föda men också livsglädje är inga problem. Att märka människor gällande tidigare bakgrund och straffa familjer som inte varit den goda arbetaren som de själva anser att de varit i flera generationer. Att det är rimligt att offra individer för kollektivet, till och med när det kommer till att få sätta livet till.

Även om jag har svårt att förstå hur man kan hålla med en sådan ideologi som kommunismen så skulle jag nog säga att det värsta är hur man helt saknar självinsikt. Hur man gång på gång tycker det är rimligt och fortsätter motivera de problem som kommunismens tillvägagångssätt leder till, det är det mest skrämmande och en viktig lärdom av denna bok. Oavsett ideologi är det viktigt att kunna ha självinsikt, kunna hantera och ta kritik och inse att ibland behövs det bättre lösningar som man inte själv har kommit fram till. Att leva i ovisshet kan vara farligt men att leva i mörker är ännu farligare. I Sovjetunionen tvingade man befolkningen att leva i totalt mörker, när man både stängde ute omvärlden men också den yttrandefrihet som vi är så vana vid idag.

Jag skulle säga att bokens huvudsakliga politiska budskap är att leva totalt efter en ideologi och förblindas av denne innebär att man kommer behöva leva i ett mörker, samhället behöver olikheter i både åsikter lik så individer, individers entreprenörskap och nytänkande för att inte hamna i en sämre version än man tidigare slagit sig fri från.

Av Emelie Taimi

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *